MALTA 2019 - ERASMUS +

• Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
24 lipca 2019

W dniach 1.07.–12.07.2019r. ośmioro nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 2 im. Fryderyka Chopina w Małkini Górnej uczestniczyło w projekcie unijnym, który miał na celu doskonalenie znajomości języka angielskiego. Uczyliśmy się w trzech szkołach językowych na Malcie.

Marta Jasionek, Dorota Sobieska, Elżbieta Więckowska, Joanna Zaręba uczęszczała do  Easy School of Languages w Vallettcie. Ryszard Jarka i Marcin Wojciechowski do  European School of English oraz Agata Ciołkowska i Maria Pekałowska do Executive Training Institute w St. Julian’s. Dwutygodniowa nauka zakończyła się otrzymaniem certyfikatów. Nauka była intensywna, ale przebiegała w miłej atmosferze, w towarzystwie nauczycieli  i lektorów z różnych krajów świata.

Czas wolny poświęcaliśmy na zwiedzanie Malty. Archipelag Maltański składa się z trzech wysp: Malta, Gozo i Comino. Korzystaliśmy z bardzo dobrze rozwiniętej sieci transportu publicznego oraz wycieczek organizowanych przez lokalne firmy.  Na Malcie jest wiele zabytków z Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO, gdyż początki cywilizacji sięgają 7000 lat p.n.e.

W pierwszej kolejności poznaliśmy stolice kraju – Vallettę. Zwiedziliśmy Pałac Wielkich Mistrzów, gdzie obecnie urzęduje prezydent oraz Izba Reprezentantów. Są tu również forty m.in. jeden z pierwszych Fort St. Elmo z XVI wieku. Podziwialiśmy parki zwane tu Ogrodami Barracka z roślinnością śródziemnomorską. Byliśmy w Muzeum Archeologicznym i Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Wybraliśmy się również na rejs po zatokach przylegających do Sliemy, Valletty oraz po największym porcie Morza Śródziemnego.

Odwiedziliśmy również dawną stolicę Mdinę, czyli Miasto Ciszy i sąsiedni Rabat, gdzie podziwialiśmy pałace, mury obronne, świątynie i katakumby, które skrywają krypty Św. Pawła i Św. Agaty.

Podróżowaliśmy na wyspę Gozo, gdzie zwiedziliśmy miasto Victoria z fortyfikacją i muzeami Cittadella oraz wyspę Comino z wycieczką do skalnych grot.

Popłynęliśmy łodzią obejrzeć Blue Grotto czyli system podziemnych korytarzy tuż nad taflą morza. Byliśmy w rybackiej wiosce Marsaxlokk z targiem rybnym oraz kolorowymi żółto-niebieskimi łodziami luzzu z wyrytymi na dziobie oczami.

Malta jest krajem katolickim. Istnieje tu 359 kościołów. Mieliśmy okazję zwiedzić wiele z nich i uczestniczyć w festynie organizowanym przez jedną z parafii w sobotni wieczór. Była to okazja do posłuchania występów orkiestry dętej, obejrzenia fantastycznych fajerwerków oraz podziwiać wspaniały wystrój kościoła i sąsiednich ulic.

Malta to kraj typowo turystyczny. Jest ona rajem dla osób lubiących opalać się, gdyż 300 dni w roku jest słonecznych. Plaże są piaszczyste oraz  skaliste.  Amatorzy pływania również nie będą zawiedzeni. Woda w morzu jest ciepła i bardzo czysta.

Poznając kulturę kraju próbowaliśmy również specjałów kuchni maltańskiej: królika, pastizzi czyli przekąsek z ciasta francuskiego nadziewanych kurczakiem, fasolą lub serem. Specjałem są również maltańskie kiełbasy, sery, owoce morza oraz fish&chips. Bardzo popularna jest na Malcie kuchnia włoska.

Do domu wróciliśmy zmęczeni, ale pełni nowej wiedzy, nowych umiejętności i doświadczeń.